داستان جذاب برند راجر دابیوس

داستان جذاب برند راجر دابیوس

از سال 1995 تا 2003 راجر دابیوس تعدادی از زیباترین کرنوگراف هایی را که جهان تاکنون شناخته است

تحت خانواده Hommage ایجاد کرد که شامل مدل های غیر کرنوگراف نیز می شد. این ساعت‌ها نشان ژنو را دریافت کردند و به‌عنوان زمان سنج در رصدخانه بزانسون تأیید شدند. امروزه آنها به برخی از ساعت‌های قدیمی کلکسیونی مدرن تبدیل شده‌اند. بیشتر اینها به طراحی آنها مربوط می شود که همانطور که از نام “Hommage” پیداست، به شدت از مرجع Patek Philippe 130 و همچنین مرجع 1463 الهام گرفته شده است. همانطور که اخیراً یک داستان عمیق در مورد تاریخچه کامل آن انجام دادیم. Lemania Chronograph Caliber 2310، من هم افزایی فوق العاده ای را در گنجاندن این مقاله عالی ایجاد شده توسط A Collected Man در اینجا دیدم تا بتوان بین ساعت های Patek Philippe و Roger Dubuis مقایسه کرد. Hommage در سه اندازه مختلف ساخته شده است: H34 34 میلی متر، H37 37 میلی متر و H40 40 میلی متر. H34 و H37 از بخش شماره گیری علمی Patek Reference 130 الهام گرفته اند.

می توانید به صفحه 66 مراجعه کنید تا ببینید ساعت های Roger Dubuis چقدر به این ساعت ها شباهت دارند. اما این مرجع H40 است که به نظر من کار اصلی طراحی راجر دابیوس است. زیرا به طور خاص در مرجع 40 میلی‌متری H40 است که شماره‌های اعداد Breguet راجر دوبیس را پیدا می‌کنید که احتمالاً زیباترین صفحه‌های کرونوگراف مدرن در حافظه اخیر هستند. آئورو مونتاناری با نام مستعار جان گلدبرگر نویسنده ساعت‌های فولادی Patek Philippe می‌گوید: «برای طراحی کرنوگراف مدرن، راجر دابیوس با اعداد Breguet یکی از بهترین‌ها است». این شماره‌گیرها به شدت از شماره‌های اعداد برگزیت بسیار مورد علاقه موجود در مرجع 130 و 1463 الهام گرفته شده‌اند. مونتاناری می‌گوید: «مطمئناً الهام‌بخش واضح است. اما دوبیس فقط آنها را کپی نکرد، بلکه زبان طراحی صفحه‌ها را با لمس‌های زیبا مانند نقاط اعمال شده برای دقیقه‌ها ارتقا داد.» همچنین ترکیب Dubuis از شاخص های Breguet 12، 5، 6 و 7 با شاخص های چوب نوک تیز اعمال شده ضخیم است. مونتاناری می‌گوید: «همچنین به فونت‌هایی که او برای تاکی‌متر و شماره‌های فرعی، گیوشه‌های پیچ‌خورده و دیگر الگوها و همچنین دست‌های برگ‌های بسیار شیک‌شده انتخاب کرده نگاه کنید. همه چیز کمی جذابیت لاتین و رسا داشت، اما مهمتر از آن بدون باروک بودن.

انگار پتک یک پسر عموی  کاریزماتیک را به شما معرفی کرده بود که مشخصاً هدف دابیوس بود. مونتاناری می‌گوید: «در واقع، کرونوگراف‌های هوماژ دارای پیشرانه‌هایی هستند که تقریباً مشابه آن‌هایی هستند که روی تاستی توندی یافت می‌شوند، دقیقاً تا تزئینات فلوت دار و شکل گنبدی‌شان. قاب ضخیم با گیره‌های یکپارچه و قاب مقعر و البته قاب پشتی پیچ‌دار همگی بسیار یادآور Tasti Tondi هستند. برای کسانی که به جمع‌آوری این ساعت‌ها علاقه دارند، باید توجه داشت که صفحه‌های عددی Breguet فقط در مرجع H40 ظاهر می‌شوند، که جای تأسف دارد زیرا یک قاب 37 میلی‌متری با صفحه Breguet یک رویا خواهد بود. برای من A Collected Man محلی برای تهیه یکی از این ساعت‌های شگفت‌انگیز شده است و همچنین می‌خواهم آنها را به خاطر کار فوق‌العاده در مستندسازی تاریخچه این ساعت‌های فوق‌العاده تحسین کنم.

پس بدون بحث بیشتر وارد این داستان می شویم! راجر دابیوس، از ساعت ساز تا برند راجر دابیوس قبل از هر چیز یک ساعت ساز بود. او پس از گذراندن نه سال در Longines از اواخر دهه 1950، در بخش پس از فروش کار کرد و در آنجا کرنوگراف های بسیار محترم آنها را تعمیر و مراقبت کرد. سپس به پتک فیلیپ رفت و بهترین بخش دو دهه را در آنجا ماند و در کنار افرادی مانند اسوند اندرسن در بخش عوارض کار کرد. ساخت بهترین و پیچیده ترین حرکات ساعت مزون، متخصص در ساخت گونگ ها، تکرار کننده های دقیقه و تقویم های دائمی. ساختن شهرت به عنوان یکی از بهترین ساعت سازان در ژنو، شاید هم در جهان است.

ساعت راجر دابیوس

و چنان علاقه ای به کارش داشت که وقتی یک روز کامل در آتلیه کار می کرد، به خانه می رفت و برای تعمیر ساعت برای مشتریان خصوصی و برخی از مغازه های اطراف ژنو که تخصص دوبیس را نداشتند کار می کرد. ، به معنای واقعی کلمه، در نوک انگشتان او. در دهه 1980، او Patek Philippe را ترک کرد تا این کار را ادامه دهد و کارگاه خود را راه اندازی کرد و لیست مشتریان خود را به خانه های حراج و مارک های ساعت گسترش داد. این زمانی بود که او شروع به توسعه ماژول ها و حرکات خود کرد. اولین مورد، یک ماژول تقویم دائمی رتروگراد بود که می‌توانست بر روی یک جنبش Lemania قرار گیرد، مانند بسیاری از ساعت‌های Patek Philippe که در دو دهه گذشته به ساخت و نگهداری کمک کرده بود. Dubuis این ماژول را با Jean-Marc Wiederrecht (بنیانگذار متخصص عارضه گذشته نگر Agenhor) برای هری وینستون توسعه داد، که بعداً نسخه خود را از یک تقویم دائمی دوسویه در Baselworld در سال 1989 اعلام کرد.

 این اولین باری بود که جهان این عارضه را در جهان مشاهده کرد. یک ساعت مچی، که خود پتک فیلیپ، استاد ساعت سازی پیچیده در آن زمان، هرگز آن را روی مچ نگذاشته بود. شاید دابیوس اکنون به درستی نشان می‌داد که چه کاری می‌تواند انجام دهد، و عمداً تلاش می‌کرد تا ساختمان ساعت تاریخی را یکی کند. شباهت با دیگر ساعت سازان مستقل برجسته، که حرفه خود را در بازسازی و سپس طراحی حرکات پیچیده آغاز کردند، برای ما گم نشده است. یک مثال قابل توجه البته فرانسوا پل ژورن است که قبل از راه اندازی تولید خود به عنوان یک طراح جنبش آزاد کار می کرد.

اندکی پس از آن ملاقاتی اتفاقی رخ می دهد

که زندگی دابیوس را برای اولین بار با کارلوس دیاس ملاقات کرد: تاجر مرموز و طراح ساعت که با دوبیس همکاری می کند تا به او کمک کند تا برند همنام خود را تشکیل دهد. همانطور که بسیاری از کلکسیونرها می دانند، زمانی که این شرکت برای اولین بار تولید ساعت را در سال 1995 آغاز کرد، آنها با نشانه های زیبایی شناختی و تکنیک هایی اجرا شدند که دابیوس در طول سال های خود در Patek Philippe بر آن تسلط داشت. ابتدا دو خط تولید کرد، سری Hommage و Sympathie، که هر کدام دارای کالیبرهای داخلی راجر دابیوس فقط با زمان، کرونوگراف و تقویم‌های دائمی هستند. این مدل‌های اولیه هستند که ما در این مقاله بر روی آنها تمرکز می‌کنیم، زیرا تا به امروز بیشترین علاقه را از طرف جامعه جمع‌آوری به خود جلب کرده‌اند. به‌ویژه، گاه‌نگارهای دو ثبتی او در زمان‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. ما همچنین معتقدیم که آنها واقعاً سبک و تکنیک استادانه Dubuis را به طور کامل نشان می دهند، زیرا برخی از قطعات اولیه توسط خود مرد ساخته و تنظیم می شد. بر اساس Lemania 2310 افسانه‌ای، کالیبرهای کرونوگراف Roger Dubuis بر پایه‌ی بسیار قوی ساخته شده‌اند، زیرا این ébauche است که در بسیاری از کالیبرهای برجسته Patek Philippe در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. با ادغام این ébauche و تکمیل حرکات آنها تا سطح چشمگیری از ظرافت و دقت، هر قطعه تولید شده Poinçon de Genève یا مهر ژنو را دریافت کرد و همچنین توسط رصدخانه بزانسون تأیید شد. چیزی که در آن زمان فقط پتک فیلیپ به آن دست یافت.

در زیر به جزئیات بیشتری در مورد هر دوی این گواهینامه ها خواهیم پرداخت. ما با گروهی از افرادی صحبت کردیم که راجر دابیوس را قبل از مرگش در سال 2017 می‌شناختند، چه زمانی که او در Patek Philippe کار می‌کرد یا از زمانی که برخی از مدل‌های اولیه‌اش را در SIHH به عنوان خرده‌فروش به او سفارش دادند. مهمتر از همه، همه آنها موافق بودند که این مرد چقدر متواضع، آگاه و سخت گیر بود، با نهایت احترام برای کارش و نحوه برخوردش با ساعت سازی. مردی که احترامش به راجر دابیوس پیش از برند است، مصاحبه‌کننده اخیر ما، دکتر هلموت کروت است، که دابیوس را در زمانی که در Patek Philippe بود می‌شناخت و در مدیریت یک برند ساعت پس از تجربیات خود با Urban Jürgensen، با او همدردی می‌کند. می‌دانستم کار سختی است، اما زمانی که آن‌ها آن را در سال 1995 شروع کردند، از نظر من واقعاً بهترین زمان برای شروع یک برند جدید بود.» و دکتر کروت درست می‌گفت، زیرا این برند در عرض یک دهه به اندازه چشمگیری رشد کرد.

به سختی می توان گفت که آیا این برند جوان در زمان شروع به کار بسیار محبوب بود یا به تازگی سازماندهی نشده است، مانند زمانی که میکائیل والهاگن، اکنون رئیس بخش ساعت در ساتبیز در ژنو، در سال 1998 برای 25 ساعت که هرگز ظاهر نشدند، به راجر دابیوس در SIHH سفارش داد. . «شش ماه بعد دوباره به مغازه‌ای در سوئد آمدیم و ساعتی را ندیده بودیم. ما آنها را تعقیب کردیم و آنها گفتند که ساعت های ما را ندارند زیرا نمی توانند به اندازه کافی بسازند. ما هرگز آنها را در نهایت به دست نیاوردیم.» و گرفتن آنها در حال حاضر می تواند به همان اندازه دشوار باشد، “در سه سالی که در ساتبیز هستم، فکر نمی کنم کسی از درهای ما عبور کرده باشد. آنها عمدتاً به صورت خصوصی دست به دست می شوند زیرا تعداد کمی از آنها در بازار وجود دارد.” والهاگن حتی دوستانی دارد که می‌خواهند Hommage Chronograph او را مستقیماً از روی مچ دستش بخرند، نه به همه کلکسیونرها و فروشندگانی که او را در حراجی‌ها می‌بینند و همانجا پیشنهادی را به او می‌دهند. دلیل خوبی وجود دارد که چرا تعداد کمی در بازار وجود دارد، زیرا تعداد کمی از آنها ساخته شده است. گفته می‌شود که Dubuis در ابتدا فقط می‌خواست از هر نسخه 26 دستگاه بسازد، اما کارلوس دیاس وارد عمل شد و خواستار ساخت 28 دستگاه شد، زیرا این امر در عرصه آسیا بسیار بهتر عرضه می‌شود. اگرچه ممکن است آنها 28 عدد را تولید کنند، زیرا این یک تغییر در 208 بود، شماره استعفای Dubuis از École d’Horlogerie de Genève. بنابراین، بیشترین چیزی که می‌توانید از یک نوع از راجر دابیوس اولیه پیدا کنید، فقط 28 سال است، اگرچه تعداد کمی وجود دارند که به عنوان قطعات منحصربه‌فرد نیز ساخته شده‌اند. همانطور که والهاگن وقتی یک راجر دابیوس اولیه را که از یک فروشنده در نیویورک خریده بود به کارخانه برد و آن را به خود دابیوس نشان داد که دقیقاً مدل را به یاد آورد و به او گفت که آن را در چهار صفحه مختلف و چهار کیس مختلف ساخته اند. اما از هر کدام فقط یک نمونه وجود داشت. این تنها باری نبود که دانش گسترده و گسترده دابیوس در مورد کارش ثابت شده است، زیرا دکتر هلموت کروت در مورد زمانی که به نظر او یک پتک فیلیپ کمیاب در آمریکا خریده بود، به ما گفت، اما نمی دانست دقیقاً چه چیزی را می خرید. داشته است. این قبل از روزهایی بود که منابع به آسانی در دسترس و بیوگرافی در مورد ساخت بودند. بنابراین، زمانی که هنوز در Patek Philippe کار می کرد، آن را به Dubuis برد، که گفت: “هلموت، خوب به یاد دارم که ما فقط سه مورد از اینها را ساختیم.” این حدود یک دهه پس از خروج ساعت ها از تولید بود.

همانطور که والهاگن توضیح داد، از داشتن یک غرفه “حفره در دیوار” در SIHH در سال 1998 تا استخدام بیش از 450 نفر که حدود 100 میلیون CHF در سال درآمد ایجاد می کنند. گسترش این برند از روزهای اولیه و تولید محدود آن نجومی بوده است. اما به نظر می رسد که این اعداد پایین در حال حاضر در بازار دست دوم جهش می کنند. جیسون سینگر، کلکسیونر مشهور حباب‌بک‌های اولیه، پاتک فیلیپ مهم و راجر دوبیس اولیه، این احساس را تکرار می‌کند: «من هر روز در اینترنت به دنبال آن‌ها می‌گردم، اما پیدا کردن آنها واقعاً دشوار است. من اغلب چند ساعت از آنها غافل می شوم، اگر اینطور باشد.» با این حال، در حالی که کمبود تقاضا برای این ساعت ها در بازار وجود ندارد، احساس می کنیم اطلاعات قابل اعتماد و قابل اعتماد کمی در مورد این مدل های اولیه راجر دابیوس وجود دارد. به این ترتیب، ما تمام منابع خود را از تجربیات خود در کار با قطعات راجر دابیوس و اطلاعات فروشندگان معتبر مانند خانه‌های حراج جمع‌آوری کرده‌ایم تا این نقطه مرجع را برای برخی از پرطرفدارترین قطعات اولیه راجر دوابیوس ایجاد کنیم.

گاه نگار هوماژ Roger Dubuis در سال 1995 با سفارشات خرده فروشان به سرعت پس از آن راه اندازی شد.

این کرنوگراف پالادیومی اولین نمونه‌ای است که می‌توانیم پیدا کنیم، با مدارک مهر شده در 22 نوامبر 1996. نمونه دیگری که از دستمان عبور کرده بودیم مهر 11 دسامبر 1996 بود که مستقیماً از خرده‌فروشی که این قطعه را جدا از اولین سفارش آنها نگه داشته بود، به دست ما رسید. با برند قرار داده شده است. این نمونه‌های اولیه، اغلب دست نخورده، بینشی منحصربه‌فرد از آنچه که دابیوس می‌خواست با این ساعت‌ها انجام دهد، ارائه می‌کند. در واقع، وقتی یکی در کنار Patek Philippe 130 می‌نشینید، کدهای طراحی که Hommage به ارث می‌برد آشکار است. H34 در سه پیکربندی عرضه شد، دو پیکربندی با شماره‌گیری Sector و نمایه‌های عربی کاربردی و یک نسخه با صفحه Sector و اعداد و عقربه‌های عربی درخشان. H37 در شش نسخه عرضه شد، سه نسخه با شماره‌گیری بخش با نمایه‌های عربی کاربردی، با اعداد رومی چاپی و دو نسخه با نمایه‌های عربی درخشان. H40 در 14 نسخه شماره گیری، 9 با شاخص های کاربردی Breguet و پنج نسخه با نمایه های عربی کاربردی ارائه شد. هیچ کدام از اینها شماره گیری بخش نبودند. این صفحه در نهایت به یک زمین بازی برای تزئینات رنگی و صفحه ای تبدیل می شود و نشان دهنده برخی از مبتکرانه ترین صفحه های ساعت سازی مدرن است.

ساعت راجر دابیوس

همانطور که قبلاً می دانیم، دابیوس هنرهای زیبای ساعت سازی را در Patek Philippe آموخت و با راه اندازی نام تجاری خود قصد داشت به این هنر و به ویژه سبک Geneve که اغلب با ساخت تاریخی مرتبط است ادای احترام کند. به همین دلیل است که این کرونوگراف‌های Hommage با تنوع صفحه‌ای بسیار زیاد، با استفاده از گیلوچه، اعداد Breguet و لاک به جلوه‌ای عالی عرضه شدند. بخشی از جذابیت جمع‌آوری این ساعت‌ها در کشف انواع صفحه‌های جدید است، با همه چیز، از صفحه‌های سالمون گرفته تا مقیاس‌های کرنوگراف پالسومتر برای کسانی که به اندازه کافی سخت نگاه می‌کنند.

برخی از قوانین اساسی که باید در مورد این کرونوگراف های Hommage اولیه آگاه بود. قاب‌های این دستگاه‌ها در ابعاد 40، 37 و 34 میلی‌متر بودند و تنها در فلزات گرانبها اجرا می‌شدند، با نمونه‌هایی در پالادیوم، طلای سفید، رزگلد و پلاتین. این یک رویکرد نسبتاً سنتی است، زیرا Dubuis از فلزات رایج یا صنعتی مانند فولاد ضد زنگ و تیتانیوم دوری می‌کند. نه به ذکر اندازه سنتی با چیزی بیش از 40 میلی متر، که برای برخی هنوز در سمت بزرگتر برای یک ساعت مچی کلاسیک در نظر گرفته می شود.

همچنین در سرتاسر Hommage Chronographs پیکربندی‌های فشاردهنده متفاوتی با طرح‌بندی معمولی (یا دو دکمه‌ای)، طرح تک‌پوش در ساعت دو و یک تک پوش در ساعت سه (در داخل تاج سیم‌پیچ) وجود دارد. کرونوگراف های Hommage با فشار دهنده ادغام شده در تاج سیم پیچ در قاب های 40 میلی متری و 37 میلی متری ساخته شده اند و تک پوش در ساعت دو فقط در یک قاب 40 میلی متری ظاهر می شود. جالب توجه است، شواهد نشان می دهد که انواع H40 با تک پوش در ساعت دو به 19 نمونه محدود شده است، به جای 28. نمونه هایی در رزگلد، طلای سفید و پالادیوم شناخته شده است. آنها همچنین یک کالیبر متفاوت را ادغام می کنند که به نظر می رسد معماری حرکتی مشابه Omega Caliber 33.3 را به اشتراک می گذارد.

در زیر جدولی از تمام پیکربندی‌های شناخته شده عمومی Roger Dubuis Hommage Chronograph که به بازار آمده است، آمده است. برای اطلاعات موثق، این از ساعت‌هایی است که در A Collected Man و سه خانه حراج ساعت بزرگ (Sotheby’s، Christie’s و Antiquorum) به بازار آمده‌اند و موارد تکراری حذف شده‌اند. ما امیدواریم که این به عنوان یک نگاه اجمالی به بسیاری از پیکربندی‌های جالب و متنوعی باشد که در آن Hommage Chronograph اجرا شده است.

ساعت راجر دابیوس

امیدوارم از داستان زیبای ساعت راجر دابیوس لذت برده باشید برای دیدن محصولات دیگر از وب سایت بی واچ دیدن فرمایید.

دسته بندی تاریخچه ساعت
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت